طرح رتبه بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفهای معلمان باید به مرحله اجرا درآید. مرحله اول طرح رتبه بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد.مشمولان طرح رتبه بندی معلمان شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاوره واحد آموزشی، مراقبت سلامت، مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی هستند. ملاکهای اصلی در رتبه بندی معلمان چیست؟. آخرین خبر درخصوص طرح رتبه بندی معلمان را در ادامه بخوانید.
به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، حمید نوری وزیر آموزش و پرورش پس از نشست روز گذشته (سهشنبه ۱۱ مرداد) کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در تشریح این جلسه، گفت: در نشست امروز ۳ سوال مطرح شد که عمدتا در خصوص رفع مشکلات آموزش و پرورش بود. نمایندگان واسط بین مردم و حاکمیت هستند که از همین طریق سوالات مردم را به دولت به عنوان دستگاه مجری منتقل میکنند و در نشست امروز مشکلات اصلی حوزه آموزش و پرورش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بخشی از پاسخ ما به نمایندگان سوال کننده ناظر به اقداماتی بود که تاکنون انجام شده و بخشی دیگر در خصوص مواردی بود که ناظر به آینده است.
وی درباره آخرین وضعیت اجرای قانون رتبه بندی، گفت: آئین نامه قانون رتبه بندی در جلسه روز یکشنبه هیات دولت نهایی و ایرادات هیات تطبیق مصوبات طی دو جلسه مطرح و این ایرادات برطرف شد.
عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: در واقع از فردا سامانه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان راه اندازی خواهد شد و برای اجرای این قانون میزکاری تشکیل خواهد شد تا ضمن راه اندازی هیاتهای ممیزه، اجرای رتبه بندی براساس آئین نامه تصویب شده برای همکاران فرهنگی کلید بخورد.
وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا برای مشمول شدن معلمانی که ۳۰ سال خدمت کرده اند و به آنها گفته شده باید ۲ سال دیگر در آموزش و پرورش بمانند تا مشمول رتبه بندی شوند، چاره اندیشی شده یا خیر، گفت: این موضوع مورد ایراد کمیسیون تطبیق مصوبات نیز واقع و پس از بررسی در دولت برطرف شد لذا نگرانی از این جهت برای همکاران فرهنگی وجود ندارد.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخصوص رفع ۱۵ ایراد آیین نامه قانون رتبه بندی معلمان در دولت گفت: طی جلساتی که در دولت برگزار شد، ۱۰ ایراد آیین نامه رتبه بندی معلمان پس از تصویب در هیات دولت به هیات تطبیق مصوبات اعلام شد. برهمین اساس اجرای قانون رتبه بندی معلمان از فردا آغاز خواهد شد.
وی تصریح کرد: برای اجرای قانون رتبه بندی ابتدا لازم است هیاتهای ممیزه ارزیابی و تشکیل و سپس مطابق آیین نامه اجرایی کانونهای ارزیابی نظرات خود را عنوان کنند. به طور طبیعی رتبهبندی در دانشگاهها و آموزش و پرورش زمانبر خواهد بود، ولی تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا نسبت به ارتقای تعلیم و تربیت در کشور دقت لازم را به خرج دهیم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت وجود پیوست عدالت در تمام فعالیت های این وزارتخانه گفت: مصوبه رتبه بندی معلمان رفع اشکال شده است.
به گزارش ایرنا، یوسف نوری روز دوشنبه در نشست شورای معاونین آموزش و پرورش استان خواستار بهره گیری از ظرفیت خیرین مدرسه ساز و مسئولیت اجتماعی شرکتهای بزرگ استفاده شد و افزود: باید به سمت مردمی سازی در آموزش و پرورش پیش برویم.
وی با اشاره به طرح های اجرا شده در استان، از مسئولان اداره کل آموزش و پرورش خواست نسبت به پیگیری و طراحی پروژه های عمرانی در آموزش و پرورش اهتمام لازم را داشته باشند و باب تعامل برای حل مشکلات دستگاه تعلیم و تربیت با تمام دستگاههای اجرایی را باز نگه دارند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ظرفیت خیرین مدرسه ساز استفاده و تقویت زمینه ی حضور آنان برای کمک به آموزش و پرورش را خواستار شد. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باید برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش در قالب سند تحول بنیادین باید به سمت مردمی سازی پیش رفته و زمینه حضور مردم و مشارکت آنان را فراهم کنیم.
نوری در بخش دیگری از صحبتهای خود رفع کمبود های آموزش و پرورش را مستلزم وجود مدیریت میدانی دانست و اضافه کرد: با حضور مستمر در بین جامعه هدف مشکلات احصا و تصمیم گیری لازم و مقتضی در محل انجام گیرد.
وی استفاده از ظرفیت مسئولیت اجتماعی شرکت های بزرگ برای کمک به آموزش و پرورش را خواستار شد و از مدیر کل استان خواست نسبت به جذب و حمایت شرکتهای بزرگ صنعتی استان از آموزش و پرورش اقدام لازم را به عمل آورد.
وزیر آموزش و پرورش و نماینده ویژه رییس جمهور در سفر به استان ایلام در ادامه صحبت های خود به ذکر ویژگی های برجسته علمی و اخلاقی مرحوم دکتر عادل آذر اشاره کرد و ایشان را یکی از دانشمندان موفق جهان اسلام برشمرد که مقالات و پژوهش های منتشر شده وی از پراستنادترین مقاله های علمی در سطح کشور و حتی جهان اسلام بوده است و زندگیاش را وقف کارهای علمی و پژوهشی کرده بود.
نوری گفت: دکتر آذر شخصیتی فراجناحی و خدوم به مردم بود که از جمله کارهای ماندگار وی ویرایش نهایی سند تحول دولت است.
وی در بخش سوم سخنان خود هدف امام حسین از قیام و امر به معروف و نهی از منکر را تشکیل حکومت اسلامی دانست. وی ادامه داد: مهمترین اقدام بعد از تشکیل حکومت حفظ آن است که به فرموده حضرت امام (ره) حفظ حکومت اسلامی از اوجب واجبات است.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از آماده شدن آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان خبر داد و گفت: وزیر آموزش و پرورش در جلسه امروز کمیسیون با اعلام این خبر بیان کردند که قرار است این طرح ابتدا در مراکز استان ها اجرایی شود.
رضا حاجی پور در گفت و گو با ایسنا در تشریح جلسه امروز (سه شنبه) کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس بیان کرد: جلسه امروز کمیسیون با حضور وزیر آموزش و پرورش تشکیل شد و چند نفر از نمایندگان سوالاتی داشتند که در ر ابطه با موضوعات مختلف بحث شد و یک سری از مسائل منطقه ای نیز مطرح شد.
وی با بیان اینکه از جمله موضوعات مطرح در جلسه امروز کمیسیون آموزش بحث رتبه بندی معلمان بود، تصریح کرد: بعضی از نمایندگان از پاسخ سوالاتشان قانع شدند و بعضی از نمایندگان نیز برای مدتی زمان تعیین کردند.
نماینده مردم آمل در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: در جلسه امروز بحث رتبه بندی معلمان مطرح شد که طبق گفته وزیر آموزش و پرورش آیین نامه اجرایی رتبه بندی را تقریبا آماده کرده اند و قرار است که ابتدا در مراکز استان ها و ستادها اجرایی کنند و بعد از اینکه در استان ها و ستادها اجرایی شد به سرعت در سطح کشور اجرایی و عملیاتی شود.
15 مورد تخلف از قانون در آیین نامه رتبه بندی معلمان
عضو کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از آیین نامه اجرای قانون رتبه بندی معلمان، گفت: افرادی که اقدام به مخدوش کردن آییننامه رتبهبندی معلمان کردهاند همانهایی هستند که در قانون بودجه ۱۴۰۱ پیوست سند ۲۰۳۰ را در گنجانده بودند.
محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره تدوین آییننامه رتبهبندی معلمان، اظهار کرد: در ارتباط با تخلفاتی که پیرامون نگارش آیین نامه قانون رتبه بندی صورت گرفته، اولا نامهای که توسط آقای مخبر به وزارت آموزش و پرورش ارسال شده، فاقد وجاهت قانونی است به دلیل اینکه 2 نمانیده ناظر مجلس در موقعی که این آییننامه توسط دولت ارسال شده، هیچ تأییدیه بر این آییننامه نداشتهایم که آیا با قانون تطبیق دارد یا خیر.
وی با تاکید بر اینکه در این آییننامه حداقل 15 مورد تخلف از قانون مصوب مجلس وجود دارد، ، گفت: این موارد تخلف در گزارشی به هیئت تطبیق مجلس ارائه شده است.
وحیدی در توضیح بخشی از این تخلفات، بیان کرد: اولاً در این آییننامه آمده که آنهایی که کد مستخدم ندارند مشمول این قانون نمیشوند بنابراین تعداد زیادی شامل این قانون نشده و حذف میشوند.دوم اینکه در این آییننامه عنوان کردند که باید کانونهای ارزیاب، صلاحیت عمومی و تخصصی معلمان را ارزیابی کنند در حالی که اساساً کانونهای ارزیاب در کشور وجود خارجی ندارد لذا باید چنین کانونهایی تشکیل شود در ضمن در آییننامه ذکر شده که این کانونها خارج از آموزش و پرورش ایجاد شوند.
عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: یکی از ایرادات این کانونهای ارزیاب آن است که اشراف لازم برای ارزیابی صلاحیتهای عمومی و تخصصی معلمان را ندارند. ضمن اینکه در آیین نامه رتبه بندی آمده است که این کانونها در ازای دریافت وجه، اقدام به ارزیابی عملکرد و سابقه معلمان میکنند. در واقع تشکیل چنین کانونهایی با هدف درآمدزایی برای گروهی خاص نیز بوده است.
نماینده بجنورد در مجلس، ادامه داد: سوما در این آییننامه عنوان کردهاند که بازنشستگان به شرطی مشمول مزایای رتبه بندی میشوند که 2 سال تداوم خدمت داشته باشند یعنی معلمی که سال گذشته و یا امسال بازنشسته شده به شرطی مشمول قانون میشود که 2 سال دیگر نیز فعالیت کاری داشته باشد که این موضوع قطعاٌ خلاف قانون مصوبه است چرا که در قانون شرطی گذاشته نشده است.
وحیدی اضافه کرد: همچنین در این آییننامه ذکر شده که معلمانی که در 2 سال اول خدمتشان هستند مشمول قانون نخواهند شد. این در حالی است که در قانون آمده که هر معلمی میتواند در فرایند ارزیابی قرار گیرد.
وی گفت: همچنین در قانون مصوب مجلس آمده بود که برای کسب مرتبه آموزش یارمعلم که رتبه اول استخدام است، فرد باید حداقل امتیاز 450 تا 500 را کسب کند اما در آییننامه ابلاغ شده کلمه حداقل برداشته شده یعنی عنوان شده که که الزاماً باید این میزان امتیاز کسب شود ، نکتهای که وجود دارد این است که در 2 سال اول کسی نمیتواند این میزان امتیاز را کسب کند.
عضو کمیسیون آموزش تاکید کرد: در واقع مسئولان دولتی آییننامهای بر اساس ذهنیات خود و نه مبتنی بر قانون تدوین کردهاند و قطعا این آییننامه در اجرا دچار مشکل خواهد شد.
وحیدی عنوان کرد: قرار بود با این قانون منزلت معلم را حفظ و نظام رقابتی ایجاد شود که متاسفانه با آییننامه تدوین شده از سوی دولت نظام رقابتی از بین میرود.
وی با بیان اینکه موارد 15 گانه تخلف توسط کمیسیون آموزش احصا شده و بنده به عنوان عضو ناظر مجلس در کمیته تدوین آیین نام رتبه بندی، موضوع تخلفات را پیگیری خواهم کرد، خاطرنشان کرد: مشروح تخلفات صورت گرفته به هیئت تطبیق مجلس ارسال شده است.
نماینده بجنورد در مجلس با اعلام اینکه رئیس مجلس دستور پیگیری تخلفات صورت گرفته را به هیئت تطبیق قوانین صادر کرده، گفت: ما انتظار داشتیم که دولت، نظر رئیسجمهور را در مسئله رتبه بندی اعمال میکرد ؛ آقای رئیسی گفته بود که بنده میخواهم مسئله رتبهبندی معلمان را در سریعترین زمان و در آسانترین وجه به نتیجه برسانم ولی در عمل این اتفاق نیفتاده و در حقیقت میتوان گفت که قانونی خوب تدوین و مصوب شده اما متاسفانه با آییننامه فعلی به کام معلمان تلخ شده است.
وی خاطر نشان کرد: بعضی از اجزای دولت بر خلاف نگاه رأس دولت یعنی رئیس جمهور آییننامهها را تدوین میکنند ، اینها افرادی هستند که در گذشته نگذاشتند که رتبهبندی اجرا شود الان هم میخواهند طوری این رتبهبندی را اجرا کنند تا همه معلمان بگویند شرایط در دولت قبل بهتر بود.
عضو کمیسیون آموزش با بیان اینکه ما در این موضوع شاهد سنگ اندازی در مسیر دولت توسط برخی اجزای دولت هستیم، گفت: این اشخاص عمدتاً از منصوبان و وابستگان دولت قبل هستند و اگر لازم باشد اسامی این افراد را نیز اعلام خواهم کرد.
وحیدی بیان کرد: متاسفانه افرادی که اقدام به مخدوش کردن آییننامه رتبهبندی معلمان کردهاند کسانی هستند که در قانون بودجه سال 1401 پیوست سند 2030 را در قانون بودجه آورده بودند که ما در مجلس آن را حذف کردیم.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد